Fanny Kiekeboe

14 okt

Zondagmorgen kwam ik met vers ondergoed voor onze jongens de badkamer binnen. Ik verwachtte het beeld van twee flink ingezeepte knapen die hun ochtendwasje ter harte namen. Daar, waren de twee jongens echter nog niet aan toe. Klaarblijkelijk hadden ze net een delicaat gesprek dat abrupt door mijn binnenkomst werd afgebroken. Verontwaardigd sprak de oudste me aan. “Papa”, zei hij op heel directe wijze. “Die Kiekeboes strips vind ik niet leuk. Daar gaan we niet meer in lezen”. Overtuigd van de waarheid in zijn boodschap liet hij me zonder enige tegenspraak de bewijzen zien. Dochter Fanny van onze stripheld Kiekeboe was blijkbaar kop van jut. De plaatjes waarbij Merho de lezer bekoort met haar mooie lijf vond mijn oudste zoon (en ik citeer) “sexuistisch”. Eventjes onderdrukte ik een lach. Ik moest zijn verontwaardiging serieus nemen. Diplomatisch knikte ik engelachtig heel begrijpend. Om vervolgens aan te geven dat het “sexueel” moest zijn. En dat ik zijn mening begreep. We zouden de Kiekeboes even een tijdje opbergen. Tenminste toch tot een mooie dame in badpak ethisch door de beugel kan. Ik zal best nog maar even zwijgen over de mooie Feminateek van Louis Paul Boon.

 

Plaats een reactie